Pages

Thursday, May 6, 2010

mAkanan sodap kEdah

Pekasam?....ikaN masam?...Ikan jerUk? ape pon nama dia kat malaysia ini..beliau adalah ikan paling sedap bagi aku...kalah la ikan siakap ke,ikan tenggiri ke,ikan melayang ke(selayang) hehehe...hari ini skru drebar nak bagi tips kat korang masak ikan pekasam nih(tadi baru masak) ahaks..oke...amik pen dan kertas weh..tak pon kopy paste je... laju sket...

1. mula2 korang cari la ikan pekasam ni..kalau kat kedah cakap ikan pekasam 1 makcik..kalau kat ganu ikang jeruk se..hehehe..

2. balik rumah panaskan kuali..ltak minyak skali..takkan nak goreng pakai air kot..

3. tgu minyak panas...nak tau cmna minyak dah panas? letak termometer..hehehe.. tak pon cari kucing mane2..rendam kakinya,tahap kepanasan bergantung kepada tahap kekuatan ngiauan kucing..

4.masokkan ikan yang dibeli..jangan p masukkan ayam plak..bukan nama ikan pekasam la tu...

5. tgu smpai garing..baru alih kan ke seblah lagi..kang ikan tu hancur...bukan lembut ye...(mak aku cakap ikan pondan)

6..dah masak..makan jelah..nasi,smbal belacan,kicap,dengan ikan tu.. fuhhh...layan bai...

aku ada amek gmbar rupa ikan ni..



ha...cantek tak ikan aku goreng ni? memang sedap weh...aku suka..hangpa suma mesti suka..lalalala...salam skru drebar untuk semua.

2 comments:

iniAku said...

nape mcm hangit semacam tu?adess

skru drebar said...

mana ada hanget...ikan tu kuneng je tu..bawang tu hanget..hehehe

Post a Comment